تفاوت مدیریت منابع انسانی و کارگزینی چیست؟

مدیریت منابع انسانی

تفاوت مدیریت منابع انسانی و کارگزینی چیست؟

به طور کلی، اغلب افراد فکر می کنند که یک استخدام کننده و یک متخصص منابع انسانی نقش یکسانی دارند. اما در واقعیت، استخدام‌کننده فردی است که زیر نظر تیم منابع انسانی کار می‌کند.

در حالی که منابع انسانی و استخدام ممکن است دو روی یک سکه به نظر برسند، اما در واقع دو کارکرد بسیار متفاوت را انجام می دهند. منابع انسانی مسئول کارکنان موجود هستند در حالی که استخدام کنندگان مسئول یافتن کارمندان جدید هستند.

تفاوت مدیریت منابع انسانی و کارگزینی چیست؟

همه سازمان‌های جهان که یک کسب‌ وکار را اداره می‌کنند، همیشه برای توسعه، بازاریابی و تبلیغ محصول خود به پست منابع انسانی نیاز دارند.

استخدام افراد یک فرآیند معمولی است که یک بار در سه ماهه یا در هر زمانی که یک شغل خالی برای یک نقش شغلی ایجاد می شود، اتفاق می افتد.

به طور کلی، اغلب افراد فکر می کنند که یک استخدام کننده و یک متخصص منابع انسانی نقش یکسانی دارند. اما در واقعیت، استخدام‌کننده فردی است که زیر نظر تیم منابع انسانی کار می‌کند.

همچنین مواردی وجود دارد که استخدام کنندگان کارمند دائمی نیستند اما توسط بخش منابع انسانی برای جذب افراد استخدام می شوند. این پست را بخوانید تا تفاوت بین HR و استخدام کننده را بدانید.

نقش منابع انسانی چیست؟

مدیریت پرونده های کارکنان، مزایا و حقوق و دستمزد از وظایف اصلی منابع انسانی است. فایل‌های کارمند شامل مواردی مانند درخواست‌های شغلی، رزومه، بررسی عملکرد و اطلاعات تماس است. مزایا ممکن است شامل بیمه درمانی، بیمه دندانپزشکی باشد. حقوق و دستمزد شامل حقوق، دستمزد، پورسانت، پاداش و کسورات است.

شاید مهم‌تر از همه، بخش‌های منابع انسانی باید بر کارکنان موجود و بهبود فرهنگ محیط کار متمرکز شوند.

نقش یک استخدام کننده چیست؟

نقش استخدام یافتن نامزدهایی برای پر کردن موقعیت های باز در شرکت شما است. این شامل ارسال فرصت های شغلی، بررسی رزومه، انجام مصاحبه و ارائه پیشنهادات می باشد. هدف از استخدام یافتن بهترین نامزدهای ممکن برای این شغل است.

یکی از مزایای داشتن یک فرآیند استخدام خوب این است که می تواند به کاهش جابجایی کارکنان کمک کند. جابجایی کارمندان می تواند برای کسب و کارها گران و مخرب باشد. یک فرآیند استخدام خوب می تواند به شما کمک کند کارمندان واجد شرایطی را پیدا کنید که مناسب فرهنگ و ارزش های شرکت شما هستند.

چرا به هر دو نیاز دارید؟

در حالی که منابع انسانی و استخدام ممکن است دو روی یک سکه به نظر برسند، اما در واقع دو کارکرد بسیار متفاوت را انجام می دهند. منابع انسانی مسئول کارکنان موجود هستند در حالی که استخدام کنندگان مسئول یافتن کارمندان جدید هستند.

بسیاری از کسب‌وکارها، حتی شرکت‌های بزرگ، بر این باورند که یک فرد یا تیم می‌تواند هر دو فعالیت را به طور همزمان انجام دهد، اما آنها فرآیندهای جداگانه‌ای هستند و باید به عنوان چنین رفتاری با آنها رفتار شود.

قرار دادن هر دو عملکرد بر روی یک شخص ممکن است برای کسب و کار شما مضر باشد. اگر یک مدیر منابع انسانی مشغول بررسی برنامه ها باشد، زمان زیادی برای تمرکز روی کارکنان فعلی نخواهد داشت. اگر یک استخدام‌کننده سعی کند با ارزیابی‌های کارکنان مقابله کند، حواس آنها از یافتن نامزدهای ایده‌آل برای موقعیت‌های باز پرت می‌شود. برای موفقیت، شرکت ها به هر دو نقش نیاز دارند.

تفاوت بین HR واستخدام کننده

استخدام کننده نقش شغلی ایجاد نمی کند یا جای خالی را پر نمی کند، در حالی که HR این کار را انجام می دهد:

پس از تعیین نقش شغلی یا زمانی که یک شغل خالی ایجاد می شود، بخش منابع انسانی در مورد آن از مدیریت مطلع می شود.

آنها افرادی هستند که شرح نقش شغلی را از مدیر یا سرپرست تیم دریافت می کنند.

از این رو، استخدام کننده هیچ ارتباطی با ایجاد نقش شغلی ندارد. آنها توسط HR تعیین می شوند تا پس از ایجاد جای خالی، جای خالی را پر کنند.

استخدام کننده از دستیابی به نقش شغلی در بازار که توسط بخش منابع انسانی مجاز است مراقبت می کند:

کارهای زیادی برای اطلاع رسانی به افراد جویای کار در مورد موقعیت های خالی ایجاد شده در سازمان انجام شده است.

از ارتباطات رسانه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغات روزنامه‌ها، استخدام‌کننده فردی است که حداکثر دسترسی را به اخبار به بازار می‌دهد.

پس از دریافت اطلاعات دقیق از بخش منابع انسانی، استخدام‌کنندگان درگیر انتشار اخبار در بازار می‌شوند.

از این رو، استخدام کنندگان از ارتباطات رسانه ای در مورد جای خالی در سازمان مراقبت خواهند کرد.

استخدام کننده از آزمایش پتانسیل داوطلب مراقبت می کند، در حالی که یک HR منبع استخدام را به یک نقش اختصاص می دهد:

پس از دریافت اطلاعات فرصت شغلی از منابع انسانی، استخدام‌کنندگان برای کل فرآیند مصاحبه کار می‌کنند، مانند اینکه یک کارمند از تیم برای مراقبت از بخش فنی و همچنین تخصیص متخصصان منابع انسانی برای فرآیند مصاحبه تلاش می‌کنند.

پتانسیل نامزد توسط تیم جذب استعداد آزمایش می شود تا آنها را به مرحله بعدی خط مشی استخدام یا فرآیند استخدام برساند.

در حالی که بخش منابع انسانی فقط اطلاعات استخدامی را در مورد نیاز به نقش شغلی به استخدام کننده اختصاص می دهد.

-4استخدام کننده کل فرآیند استخدام را در مراحل مختلف بررسی می کند، در حالی که منابع انسانی به کل نقش شغلی در دوره استخدام رسیدگی می کند:

حتی اگر کارگزینی مسئول کل فرآیند انتخاب استخدام از فیلتر رزومه تا مصاحبه شخصی نهایی است، سطح بعدی فرآیند توسط بخش منابع انسانی انجام می شود.

مانند بحث در مورد مقیاس پرداخت تا ارزیابی، هر نوع درخواست شغلی توسط تیم منابع انسانی رسیدگی می شود.

زمانی که کل تأییدیه توسط یک استخدام کننده انجام شود، آموزش و توسعه توسط منابع انسانی مراقبت می شود:

قبل از اینکه مستقیماً وارد نقش شغلی شوید، سطوح مختلفی از آموزش و توسعه وجود دارد که باید توسط نامزد شغل طی شود.

بخش منابع انسانی به طور کامل مسئولیت آموزش کارکنان را از ابتدا تا زمانی که آنها برای کار مستقیم در سازمان آماده شوند، بر عهده دارد.

استخدام کنندگان می توانند کارمندان خارجی یا حتی پاره وقت باشند که فرآیند انتخاب و استخدام مورد نیاز است:

شغل استخدام کننده حتی گاهی اوقات به عنوان یک حرفه پاره وقت در چند سازمان یافت می شود. این به این دلیل است که گاهی اوقات استخدام شغل فقط در یک سه ماهه یا حتی گاهی اوقات فقط زمانی که یک شغل خالی ایجاد می شود اتفاق می افتد.

بنابراین، یا به عنوان متخصصان پاره وقت و یا به عنوان کارمندان خارجی استخدام می شوند. در حالی که بخش منابع انسانی به استخدام یک استخدام کننده و همچنین تخصیص وظایف به تیم استخدام می پردازد.

منابع انسانی از ارزیابی ها، ترفیعات و همچنین رشد بیشتر کارمند در سازمان که توسط منابع انسانی استخدام می شود مراقبت می کند:

پس از اینکه کارجو به شغل رسید، قطعاً نقش استخدام‌کننده به همین جا ختم می‌شود و بخش باقی‌مانده از آموزش و توسعه، ارزیابی، تخصیص تیم و همچنین مقدمات توسط بخش منابع انسانی انجام می‌شود.

بنابراین، به طور خلاصه، یک HR کسی است که از سلامت کلی یک کارمند مراقبت می کند تا زمانی که کار را ترک کند، در حالی که شغل یک استخدام کننده به استخدام محدود می شود.

استخدام کننده از تأیید اسناد مراقبت می کند و به مشتریان در مورد فرآیند استخدام hr در طول فرآیند استخدام تعیین شده توسط HR آموزش می دهد:

یک مرحله دیگر از یک کارگزین وجود دارد یا قبل از انتصاب کارجو یا بعد از کل فرآیند استخدام و انتخاب یعنی تأیید مدارک.

اگرچه این ممکن است ساده به نظر برسد، اما مهمترین بخش استخدام است. آموزش به مشتریان در مورد سازمان، توصیف نقش شغلی برای نامزد نیز از جمله فعالیت های مهمی است که توسط استخدام کننده انجام می شود.

در حالی که منابع انسانی به جای درگیر شدن در کل فرآیند انتخاب ساعت از روش های استخدام برای انتخاب کاندیدای مناسب برای رشته شغلی، بیشتر منتظر مشخصات نهایی داوطلب می شود.

استخدام کنندگان از بانک اطلاعاتی کل درخواست های نامزد دریافت شده توسط سازمان مراقبت می کنند و فقط مواردی را که در لیست کوتاه قرار می گیرند به HR ارسال می کنند:

قبل از شروع فرآیند استخدام، مرتب‌سازی درخواست‌های زیادی در شرکت انجام می‌شود.

این می تواند به صورت دستی یا خودکار باشد. استخدام کنندگان از مرتب سازی کل پایگاه داده داوطلب به صورت دستی از برنامه ها مراقبت می کنند یا سیستم ردیابی متقاضی را که خودکار است حفظ می کنند.

بر اساس پایگاه داده ایجاد شده توسط بخش منابع انسانی هر سازمان، یک تیم استخدام کننده به وظایف محول شده خود ادامه می دهد، یعنی استخدام کارمندان یا نامزدها از میان افرادی که از میان انبوه متقاضیان انتخاب شده اند.

مصاحبه انفرادی به خودی خود یک کار پر زحمت است که یک HR معمولاً از آن اجتناب می کند و آن کار را به استخدام کنندگان واگذار می کند.

مقیاس پرداختی استخدام کننده توسط مدیریت تعیین می شود و عمدتاً زیرمجموعه های منابع انسانی هستند:

تیم استخدام بیشتر زیر نظر بخش منابع انسانی است. مقیاس دستمزد استخدام کننده توسط مدیریت تعیین می شود و نقش شغلی آنها زیر نظر بخش منابع انسانی است.

حتی اگر تیم استخدام به طور جداگانه کار می کند، آنها اکثراً توسط بخش منابع انسانی به عنوان شغل تعیین می شوند.

انتخاب فردی با توجه به کار:

برای کسانی که به دنبال شغلی در فرآیند منابع انسانی هستند، به دست آوردن یک پست خوب در پست منابع انسانی یا به دست آوردن تجربه عملی در ثبت نام به اندازه کافی آسان نخواهد بود.

هم این حرفه یعنی یک نیروی انسانی و هم یک استخدام کننده از راه خود برای ارائه مکان های کاری سریع با درهای باز برای پیشرفت و کسب تجربه تلاش می کنند.

بنابراین اساساً به گرایش فردی به سمت شغل آنها مربوط می شود.

چه کسی می تواند چه باشد:

افرادی که با کمال میل به مدیریت و شناسایی استعدادهای جدیدتر برای مشاغل اداری می پردازند، احتمالاً به سمت استخدام شدن گرایش خواهند داشت، در حالی که کارشناسان منابع انسانی که فراتر از انتظارات در روند جلسه هستند، ممکن است از حضور در بخش منابع انسانی رضایت بیشتری نسبت به استخدام پیدا کنند. همه چیز به علایق فردی بستگی دارد.

وظایف آنها نسبت به رشته مربوطه خود:

پست استخدام برای انتخاب و طبقه بندی نامزدهای مناسب برای بخش های فردی سازمان یا صنعت ایجاد شده است.

او از رسانه‌های مختلف استفاده می‌کند و هر روز هزاران کار اداری را انجام می‌دهد تا مرد مناسب را برای جای خالی پیدا کند. آنها افراد متخصصی هستند که می دانند چه کسانی را باید استخدام کنند و چه کسانی شایسته نادیده گرفته شدن در فرآیند استخدام هستند.

آنها هنگام بررسی رزومه، نمونه کارها، یا رزومه فردی به جزئیات کوچک توجه دارند. به همین دلیل است که آنها برای هدایت افراد شایسته به سازمان انتخاب می شوند.

در عین حال، ژنرال‌های منابع انسانی افرادی چند وظیفه‌ای هستند که اغلب وظایف هماهنگ‌کننده استخدام را انجام می‌دهند و همچنین مسئول سایر وظایف منابع انسانی هستند که شامل برخورد با افراد جدید، آموزش آنها و همگام با روابط عمومی سازمان می‌شود.

معمولاً یک استخدام‌کننده منابع انسانی یا کارشناس عمومی، یک کار کلی بخش خود را انجام می‌دهد نه اینکه نگاه خود را بر روی هر زمینه خاص یا حوزه مورد علاقه و تخصص متمرکز کند، منابع انسانی تمام اقدامات مورد نیاز بخش را با سهولت انجام می‌دهد در حالی که در همان زمان استخدام‌کنندگان به آن نیاز دارند. تمرکز فقط روی فرآیند استخدام

زمان و مکان کار:

معمولاً اگر ایستگاه کاری دارای بخش ویژه ای از استخدام کنندگان باشد، آنها وظایف بازدید کننده موسسات را در طول استقرار در پردیس بر عهده دارند.

استخدام کنندگان افرادی هستند که در طول مصاحبه شغلی پردیس شما در واقع روبروی شما می نشینند و از شما در زمینه تحصیلی مورد نیاز خود و همچنین بر اساس نیازهای خود سؤال می کنند.

در عین حال، HR ممکن است از امتیاز بازدید از پردیس ها در طول محل کار برخوردار باشد یا نداشته باشد. حتی در طول فرآیند انبوه استخدام، به تیم استخدام‌کنندگان اتهامات داده می‌شود، زیرا ممکن است وظایف مهمتری به HR داده شود.

آموزش نیروهای جدید یا تازه کار:

استخدام کنندگان تنها مسئول جذب یک کارمند جدید هستند. آنها قطعاً مسئول آموزش، هماهنگی یا مدیریت آنها نیستند.

این وظیفه عمومی HR است. به طور خلاصه، HR مسئول آموزش نیروهای جدید یا کارآموزان است، اطمینان حاصل می کند که آنها همه کارها را طبق دستور انجام می دهند، به درستی هماهنگ می کنند و از کامل کردن به موقع مسئولیت ها مطمئن شود.

منابع انسانی می تواند وظایف استخدامی را زمانی انجام دهد که هیچ تیم استخدامی در یک سازمان وجود نداشته باشد.

سطح اهمیت هر حرفه:

در واقع، سطح اهمیت هر دو زمینه شغلی از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است.

یک سازمان کوچکتر که نیازی به استخدام مکرر ندارد، کار استخدام را توسط متخصصین منابع انسانی انجام می دهد. اما اگر سازمان یک جانور است و اغلب اوقات استخدام می کند، تیم ویژه ای از استخدام کنندگان برای انجام وظیفه خاص طراحی شده است.

این سازمان ها گاهی اوقات زمانی که یک کارخانه یا توسعه جدید انجام می شود، استخدام انبوه را انجام می دهند.

این کارخانه یا توسعه نیاز به تعداد پرسنل جدیدی دارد که کار می کنند و توسعه آنها را مدیریت می کنند. بنابراین تیمی از متخصصان به نام استخدام‌کنندگان برای فرآیند استخدام تشکیل می‌شوند.

استعدادهای حرفه ای:

هر پست یا رشته شغلی مجموعه ای از صلاحیت های منحصر به فرد خود را دارد که به عنوان دنبال کردن یا گرفتن شغل شناخته می شوند.

به عنوان مثال، برای پست های منابع انسانی به حداقل مدرک لیسانس و تجربه خوب در مدیریت منابع انسانی و همچنین برای داشتن یک شغل خوب در این بخش نیاز دارید. اما برای تبدیل شدن به یک استخدام‌کننده، باید بیش از هر دانش کتابی، تجربه و دانش روان‌ شناختی انسانی داشته باشید.

به‌عنوان یک استخدام‌ کننده حرفه‌ای، باید چشمان تیزبین داشته باشید تا رزومه‌ها و نمونه کارهای منحصربه‌فرد را شناسایی کنید. به راحتی با حالات صورت و حرکات دست کارمند شخصیت او را درک کنید. در مورد استخدام کننده نسبت به یک متخصص منابع انسانی به تجربه زیادی نیاز است.

شرح وظایف تفصیلی:

منابع انسانی ظرفیت سازمانی است که به ترتیبات و وظایف مربوط به کارکنان می پردازد و به مسائل آنها رسیدگی می کند.

این کار با بررسی دقیق رزومه های فردی، ارائه پیشنهادات تجاری برای بخش های مختلف و همچنین تهیه اسناد نیروی کار شما در مورد مسائل مربوط به پرسنل فردی مانند حرفه، بهبود شغل، افزایش غرامت، هدایت، پایان دادن به استخدام، فرآیند بازنشستگی، نظرسنجی های استخدامی شروع می شود. کدام ادارات فاقد کارمندان خوب و ادعای بیکاری هستند.

کلمات پایانی:

منابع انسانی صرفاً مسئول پوشش کلیه جنبه های مربوط به استخدام و مدیریت کارکنان و اندیشیدن به رفاه آنها است.

در عین حال، استخدام کننده تنها مسئول حذف مصاحبه ها، انتخاب نامزدهای مناسب و اطمینان از اینکه نامزد انتخاب شده به اندازه کافی مناسب است تا خود را با ایستگاه های کاری در حال تغییر تطبیق دهد، بر عهده دارد. در حالی که منابع انسانی متنوع است، اهمیت آنها محدود است.

استخدام یک کارمند هرگز برای سازمان کار آسانی نیست زیرا کل موفقیت سازمان را تعیین می کند.

هم استخدام‌کنندگان و هم تیم منابع انسانی برای سازمان به یک اندازه مهم هستند، زیرا دو تیم مجزا هستند که کاملاً مسئول نتایج یک کارمند هستند.

حتی اگر این شغل به هیچ دانش فنی نیاز ندارد، آنها حتی بر روی وظایفی مانند استخدام در زمان معین، کیفیت کارمند نیز برای کار در تخصیص هزینه برای استخدام فشار بیشتری می‌کشند.

از این رو، حتی اگر تفاوت‌های خاصی بین منابع انسانی و استخدام‌کننده وجود داشته باشد، هر دو نقش شغلی یا کل تیم به یک اندازه برای سازمان مهم هستند. امیدواریم این پست به شما کمک کند تا تفاوت های بین HR و تیم استخدام را بهتر درک کنید.

برای مشاهده توضیحات نرم افزارهای منابع انسانی و حضور و غیاب و حقوق و دستمزد کلیک کنید.

1 نظر:

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *