روانشناسی صنعتی و سازمانی چیست و برای انجام چه کاری طراحی شده است؟

مدیریت منابع انسانی

روانشناسی صنعتی و سازمانی چیست و برای انجام چه کاری طراحی شده است؟

شما ممکن است یکی از کسانی باشید که فکر می کنید روانشناسی صنعتی و سازمانی شاخه ای از روانشناسی است که مسئول مطالعه نحوه سازماندهی خود، نحوه سازماندهی دیگران، نحوه تهیه فهرست و برنامه ریزی است.که در واقع اینطور نیست. روانشناسی صنعتی و سازمانی با حوزه روانشناسی شغلی مرتبط است و در طیف گسترده ای که می توانیم آن را روانشناسی درشرکت ها بنامیم، به طور فزاینده ای دقیق اجرا می شود.

روانشناسی صنعتی و سازمانی، یعنی روانشناسی در شرکت ها، رابطه نزدیکی با آنچه که به طور سنتی به عنوان منابع انسانی شناخته می شود، دارد، اما بسیار فراتر از انتخاب پرسنل است.

در این مقاله، اگر هدفمان ارتقای سلامت شغلی باشد، کمی عمیق تر به حوزه اساسی روانشناسی صنعتی و سازمانی خواهیم پرداخت.

روانشناسی صنعتی و سازمانی چیست؟

روانشناسی صنعتی و سازمانی حوزه ای از روانشناسی است که هدف آن مطالعه و تحلیل رفتار انسان هایی است که بخشی از یک سازمان هستند (مثلاً یک شرکت، یک انجمن یا یک حزب سیاسی و غیره).

روانشناسی صنعتی و سازمانی، یعنی روانشناسی در شرکت ها، رابطه نزدیکی با آنچه که به طور سنتی به عنوان منابع انسانی شناخته می شود، دارد، اما بسیار فراتر از انتخاب پرسنل است.

این شامل تجزیه و تحلیل نیازها، انگیزه ها و ویژگی های حاکم بر رفتار افراد، الگوهای فکری آنها و البته عملکرد آنها و همچنین در زمینه روابط آنها از جمله پویایی گروه است. همانطور که احتمالاً فکر می‌کنید، قرار دادن روانشناسی در خدمت سازمان‌ها، شرکت‌ها در زمینه‌های حیاتی مانند جذب، توسعه و حفظ استعداد، مزایای اجتماعی برای کارکنان، ارتباطات داخلی یا محورهای رهبری، سلسله مراتب و انسجام تیمی کارآمدتر می‌کند.

روانشناسی محل کار در محیط های تار

امروزه محیط کسب و کار اغلب با نام اختصاری VUCA توصیف می شود که به ایده های نوسان، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام اشاره دارد.

این ویژگی‌های به اصطلاح اکوسیستم کسب‌وکار، چالش بزرگی را برای سازمان‌ها به وجود می‌آورد، نه تنها برای بهبود بهره‌وری، بلکه برای تقویت رفاه روانی افرادی که آنها را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که روانشناسی صنعتی و سازمانی برای آن دسته از شرکت‌هایی که می‌خواهند در این محیط VUCA بمانند و علاوه بر این، با آن سازگار شده و رشد کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از این نظر، شرکت ها باید توانایی خود را برای تطبیق نه چندان با تغییر، بلکه با ویژگی های تغییر که زمینه سازمانی فعلی را تعیین می کند، آموزش دهند. اگر قرار بود تغییر به آرامی، پیوسته، قابل پیش بینی و روان اتفاق بیفتد، شرکت ها نیازی به استفاده از دانش روانشناسی صنعتی و سازمانی برای تطبیق با این حرکت ندارند. با این حال، همانطور که ایده محیط VUCA نشان می دهد، آنچه روانشناسی صنعتی و سازمانی مشاهده می کند و سعی در درک آن دارد، تمایل به تغییرات سریع، متناقض، غیرقابل پیش بینی و شدید است.

چگونه شرکت می تواند خود را با تغییرات فعلی وفق دهد؟

توانایی سازمان ها برای انطباق با تغییرات ایجاد شده در طول زمان را می توان در سه عامل خلاصه کرد که هر شرکت هوشمند باید مدیریت آن را بیاموزد.

1-انعطاف پذیری

اشاره به زمان حال دارد. این به توانایی سازمان برای انطباق با شرایط در حال تغییر مربوط می شود، که آن را مجبور می کند تا در فرآیندها تجدید نظر کند و در برخی از تصمیمات بدیهی گرفته شده، از طریق باز بودن و نفوذپذیری در برابر تأثیرات خارجی که ممکن است اجرای آن جالب باشد، انحراف را انجام دهد.

2-پیش بینی- شهود

اشاره به آینده دارد. هر چیزی که به برنامه ریزی استراتژیک مربوط می شود، تصور راه حل برای نیازها یا چالش هایی که هنوز نرسیده اند، همچنین آینده نگری و پیشگیری، به ویژه در مورد مراقبت از سلامت روانی کارکنان. به طور خلاصه، هر شرکتی که اصول روانشناسی صنعتی و سازمانی را به درستی به کار می گیرد، باید ظرفیت خوبی برای شهود و دیدن فراتر از آن داشته باشد، ترجیحاً فراتر از جایی که رقبای مستقیم آن می توانند ببینند.

3-یادگیری-آموزش پذیری

اشاره به گذشته دارد. یادگیری ظرفیت یک موجود زنده برای اصلاح رفتار خود بر اساس تجربه است. به همین دلیل است که ما از "یادگیری از تجربیات" و بنابراین از انباشت دانش، آموزش در یک موضوع صحبت می کنیم. عنصر یادگیری ،آموزش پذیری مربوط به گذشته است، یعنی با توانایی شرکت برای استفاده از آنچه در حال رخ دادن است و ادغام آن در تاریخچه خود برای غنی سازی پانلی که هر بار که با چالشی روبرو می شود و تصمیم گیری و بررسی می کند.

چرا روانشناس کسب و کار در یک شرکت مهم است؟

برای سلامتی شما مفید است ، این به ما کمک می کند تا احساسات خود را درک کنیم، درک کنیم که چرا به شیوه ای خاص عمل می کنیم، چرا روابط ما به این شکل است، نیازهای خود را بشناسیم، مهارت های خود را آموزش دهیم... فرد به ندرت درمان را با احساس خالی بودن ترک می کند. این فضایی است که برای شما طراحی شده است، فرصتی برای پیشرفت شخصی و حرفه ای.

1-تجربه خود را به عنوان یک کارمند بهبود بخشید

برای مثال، رفتن به درمان، از طریق شرکت شما، نه تنها برای عملکرد شما مفید است، بلکه برای تجربه شما به عنوان یک کارمند نیز مفید است. کارمندی که با خودش احساس بهتری دارد، در محل کار احساس راحتی می‌کند، نسبت به خودش مطمئن‌تر است، به جای تمرکز بر تعارضات یا نارضایتی‌های خود به عنوان یک کارمند، تمرکز بیشتری در انجام وظایف خود دارد. علاوه بر این، آنها با هم تیمی های خود ارتباط بهتری برقرار می کنند و این بر عملکرد کلی تیم تأثیر می گذارد.

2-محرمانه است

خدمات آنلاین درمانی (در هر سه سطح) توسط شرکت شما از طریق برنامه رفاه عاطفی برای شرکت ها به صورت رایگان ارائه می شود، اما شرکت شما به هیچ یک از گفتگوهای شما با روانشناس خود دسترسی نخواهد داشت. درمان فضایی است که برای شما طراحی شده است و هر چیزی که با درمانگر خود در میان بگذارید بین هر دوی شما باقی خواهد ماند.

3-شرکت شما به خوبی مورد توجه قرار خواهد گرفت

اگر شخصی به این خدمات نیاز نداشته باشد، عالی است. اما اگر این کار را انجام دهند، شرکت آن را اینگونه تفسیر می کند که آنها مسئولیت رفاه خود را بر عهده می گیرند و از منابع موجود استفاده می کنند، نه به عنوان ناخوشی و مشکلات کارمند. رفتن به درمان، کارمند را مشکوک نمی کند، بلکه به طور بالقوه، ارزشمندتر می کند.

4-راحت است، رایگان است، سودمند است

یعنی درمان کار ساده ای نیست، اما در سطح عاطفی، شناختی، رفتاری می تواند کارهای زیادی انجام دهد. مزایای انجام آن بسیار بیشتر از معایب آن است.

5- برای همیشه نیست، آن را به عنوان یک بار نگیرید

درمان مستلزم ثبات و تعهد است، اما کاری است که شما انجام می دهید زیرا می خواهید و بخشی از مراقبت از خود است. بسیاری از مردم تمایلی به شروع درمان ندارند، زیرا آن را بسیار جدی، طولانی، پرهزینه و قطعی می‌بینند، در حالی که در واقعیت لازم نیست آنقدر طاقت‌فرسا باشد. این فرآیندی است که با ابتکار فرد شروع می‌شود و زمانی پایان می‌یابد که فرد، گام به گام، با سرعت و نیاز خود، با درمانگر در کنارش تصمیم می‌گیرد.

6- می توانید به دلایل مختلف از آن استفاده کنید

کارمندان فکر می کنند این منبعی است که فقط برای صحبت در مورد مسائل تجربه شده در کار استفاده می شود، در حالی که در واقع چیزی کاملاً مستقل است: این منبعی است که توسط شرکت آنها ارائه می شود بنابراین افراد بسته به نیاز خود از آن استفاده می کنند، حتی اگر به اتفاقی در محل کار مربوط نباشد.

وظایف شغل روانشناس سازمانی صنعتی

روانشناس صنعتی سازمانی متخصصی است که از اصول روانشناسی و روش های تحقیق برای حل مشکلات محیط کار و بهبود کیفیت زندگی استفاده می کند.

از این شرح شغل روانشناس صنعتیسازمانی برای تبلیغ موقعیت های خالی خود و یافتن نامزدهای واجد شرایط استفاده کنید. به آسانی می توانید مسئولیت ها و الزامات را طبق نیاز خود عوض کنید.

مسئولیت های روانشناس صنعتی سازمانی عبارتند از:

بکارگیری تحقیقات روانشناختی در محیط کار

کار در دفاتر منابع انسانی

کمک به کسب و کارها برای استخدام کارکنان واجد شرایط

مسئولیت ها

به آموزش و ایجاد انگیزه در نیروی کار کمک می کند

ارزیابی عملکرد شغلی افراد و تیم های آنها

بهبود ساختار سازمانی برای بهبود کارایی

بهبود کیفیت زندگی کارفرمایان و کارمندان

تسهیل انتقال مانند ادغام شرکت ها

رفتار مصرف کننده را مطالعه کنید و به کارکنان خود کمک کنید تا بفهمند مشتریان ما به دنبال چه چیزی هستند

الزامات و مهارت ها

تجربه کاری ثابت شده به عنوان روانشناس صنعتیسازمانی یا نقش مشابه

تجربه کار با کارمندان از بخش های مختلف

توانایی مصاحبه با کارکنان برای درک نیازهای آنها و چگونگی بهبود ساختار سازمانی

مدرک تحصیلی لازم برای استخدام به عنوان روانشناس صنعتی و سازمانی چیست؟

این رشته  از روانشناسی هم مثل باقی حوزه‌ها لازمه مطالعات و آموزش‌های گسترده و فراگیر است. بیشتر روانشناسان سازمانی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی اند و هرچند شاید  بعضی سازمان‌‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر به داشتن مدرک کارشناسی روانشناسی و رشته‌های مرتبط مثل علوم اجتماعی، علوم تربیتی، آموزش و جامعه شناسی نیز هم می باشد و یا بعضی سازمان‌‌های بزرگ و بین المللی شاید حتی کارشناسی ارشد را نیز کافی ندانند و مدرک دکترا را یکی از موارد لازم برای استخدام روانشناس صنعتی و سازمانی بگذارند.

با این که بیشتر این افراد در دوران کارشناسی نیز در رشته روانشناسی تحصیل کرده‌‌اند، اما شاید  بسیاری از افراد با مدرک کارشناسی رشته‌های مرتبط با کسب و کار مانند مدیریت، اقتصاد، منابع انسانی و … گرایش به این شغل پیدا کنند و پس از تحصیل روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد برای آگهی‌های استخدام روانشناس صنعتی و سازمانی درخواست ارسال کنند.

برای مشاهده توضیحات نرم افزارهای منابع انسانی و حضور و غیاب و حقوق و دستمزد کلیک کنید.

 

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *